Data-driven tips: terugkijken

Op nummer drie van de data-driven tips voor 2023 staat terugkijken. In dit blog vertelt Data Strategy Leader Louis de Roo je meer over de nadelen van alleen maar terugkijken en hoe leading KPI’s je hiermee kunnen helpen. 

KPI’s

Voor veel organisaties zijn KPI’s dé manier om het management of de directie geïnformeerd te houden over de stand van zaken binnen het bedrijf. KPI’s vertellen ons of we onze doelen behaald hebben, of winst, omzet en kosten op koers liggen en of de resultaten van ons bedrijf in lijn zijn met de doelstellingen. Organisaties die meer datagedreven willen werken beginnen daarom vaak met het automatiseren en digitaliseren van de KPI’s en de bijbehorende rapportage in de verwachting dat dit de deur opent naar een meer datagedreven aanpak.

Helaas is er een groot bezwaar aan deze methode: je aanpak verandert eigenlijk niet. De meeste KPI’s binnen organisaties zijn namelijk ‘lagging KPI’s’: metingen die na de handeling terugkijken en verslag uitbrengen over de resultaten. En ook al vertellen die in-het-verleden-behaalde resultaten soms best iets over wat er in de toekomst zou kunnen gebeuren, doordat je terugkijkt blijf je je focus houden op wat er gebeurd is.

Nadelen van terugkijken

Het nadeel van terugkijken is natuurlijk dat je meer bezig bent met de behaalde resultaten en minder met de beslissingen die je nog moet nemen. Bestuur je een auto dan is je achteruitkijkspiegel minder belangrijk dan je voorruit. Dus waarom zou je bij het besturen van een bedrijf alleen maar terug willen kijken?

Het terugkijken met je KPI’s is eigenlijk niet echt ‘datagedreven’ werken, maar eerder ‘data-gecontroleerd’. Je gebruikt de inzichten uit je data alleen achteraf, waarmee je alleen met een omweg je beslissingen op data baseert. En al is er natuurlijk niets mis met het willen weten of je je doelen behaald hebt en de goede resultaten hebt geboekt, voor je organisatie zit de echte meerwaarde in het nemen van de juiste beslissingen voor de toekomst.

Leading KPI’s

We moeten dus op zoek naar KPI’s die ons eerder in het proces de informatie geven om de juiste beslissingen te kunnen nemen:  ‘Leading KPI’s’. Door vroeger in het operationele proces metingen te doen kunnen we ook makkelijker bijsturen en ingrijpen als een van de beslisfactoren in ons proces verandert. Dit soort inzichten genereren was in het verleden altijd erg lastig, omdat je in plaats van een overzichtelijke KPI opeens aan de slag moet met veel meer variabelen. Maar dit is nu bij uitstek een van de punten waar we voordeel kunnen halen uit de beschikbare hoeveelheid data en de slimmere en snellere manieren om hieruit de juiste inzichten te genereren.

Het inpassen van leading KPI’s in je beslisproces gaat natuurlijk niet vanzelf: zoals elke nieuwe manier van werken is het ook hier belangrijk je te realiseren dat het een flinke verandering betreft, en dat het best wat tijd zal kosten om de intuïtieve kennis binnen je organisatie te vertalen naar data gedreven beslissingen. Het is daarom verstandig om je bedrijf hier rustig aan te laten wennen, en vooral ook met je medewerkers te toetsen of je nieuwe data gedreven beslissingen ook de gewenste resultaten opleveren. Hierdoor ontstaat niet alleen draagvlak binnen de organisatie, je mobiliseert ook de kennis en ervaring binnen de organisatie om mee te denken over de juiste KPI’s om data gedreven beslissingen op te baseren. Zodat je uiteindelijk – terugkijkend – ook kunt verifiëren of je datagedreven beslissing de juiste was!

Aan de slag met KPI’s?

Meer weten over KPI’s en hoe je ze identificeert? Dan is de training KPI Masterclass zeker wat voor jou. Bekijk meer informatie via de knop hieronder.

KPI Masterclass

Geschreven door Louis de Roo
Data Strategy Leader
E-mergo