Het TimeXtender Monitoring Dashboard

Om de continuïteit van een TimeXtender omgeving te verbeteren is het handig om over een dashboard te beschikken dat specifiek ontworpen is voor het monitoren van deze omgeving. Op deze manier voorkom je issues en incidenten. Daarom heeft E-mergo het TimeXtender Monitoring Dashboard ontwikkelt. In dit blog vertelt supportmanager Calvin Bergkamp je meer over dit dashboard.

Starten met TimeXtender

Vanaf het moment van aanschaf van TimeXtender, ga je aan het werk met je data. Je sluit je databronnen aan en probeert zoveel mogelijk data te verzamelen die je later in je datamodellen kunt gaan gebruiken. Heb je de belangrijkste databronnen ontsloten, dan ga je verder met andere bronnen. Er komen steeds meer verzoeken vanuit verschillende afdelingen binnen, of je niet óók nog die ene hele belangrijke databron kunt ontsluiten.

Natuurlijk is dit geen probleem! Je haalt de data binnen en maakt nieuwe endpoints aan, om je collega’s van dienst te zijn. Iedereen tevreden, tot op een gegeven moment de executions beginnen te falen. Er komen steeds meer errors naar voren bij het laden van de gegevens en je begint het overzicht te verliezen. Los je het ene probleem op, dan ontstaat er wel een andere foutmelding. Je executions beginnen inmiddels te overlappen door de gegroeide laadtijden, en de server is niet meer berekend op de hoeveelheid data die je probeert op te laden.

Het TimeXtender Monitoring Dashboard

Je wil deze issues natuurlijk voor zijn. Onze ervaring leert dat er regelmatig incidenten ontstaan die hadden kunnen worden voorkomen. Veel incidenten kunnen in een eerder stadium al worden ontdekt, omdat ze al een effect hebben gehad op bijvoorbeeld de laadtijden. Daarnaast zijn er ook incidenten die regelmatig terugkeren. Er wordt vaak een tijdelijke oplossing gevonden, maar zodra de pleister er weer af is, komt het incident weer op.

Om de continuïteit van de TimeXtender omgeving te verbeteren, hebben wij een dashboard ontwikkeld, dat specifiek is ontworpen voor het monitoren van je TimeXtender omgeving. Dit dashboard biedt inzicht in de prestaties en performance van TimeXtender-projecten en op verschillende detailniveaus. Dit dashboard wordt aangeboden als onderdeel van de supportafspraken, bij klanten waar wij de TimeXtender omgeving beheren. Wij zullen periodiek de app analyseren, om het aantal incidenten in de toekomst te kunnen verminderen. Maar dit dashboard is niet alleen relevant voor deze klanten. Ook voor jouw TimeXtender omgeving kan dit dashboard een mooie ondersteuning zijn.

Dit dashboard biedt een aantal inzichten, die helpen om problemen te voorkomen, of om problemen te analyseren, als ze onverhoopt toch voorkomen. Een aantal van die inzichten zijn met het dashboard nieuw te verkrijgen, terwijl een aantal inzichten juist makkelijker kunnen worden verkregen.

Voorbeeld TimeXtender Monitoring Dashboard in Power BI

Met behulp van dit dashboard kun je:

  • Inzicht krijgen in de variatie in je laadtijden: Dit dashboard biedt een gedetailleerd overzicht van laadtijden, waardoor je patronen en variaties kunt identificeren. Door historische laadtijdgegevens te analyseren, kun je je planningen optimaliseren en anticiperen op mogelijke prestatie-uitdagingen.
  • Het effect van groeiende datasets analyseren: Je kunt nu de prestaties van je systeem nauwlettend volgen bij groeiende datasets. Hierdoor ben je in staat om trends te identificeren en proactief resources aan te passen om de continuïteit van je processen te waarborgen.
  • Een weloverwogen beslissing maken om je nieuwe executions in te plannen: Met behulp van voorspellende analyses biedt het dashboard inzicht in de verwachte impact van nieuwe executions. Dit stelt je in staat om beslissingen te nemen op basis van gegevens en de efficiëntie van je execution planning te verbeteren.
  • Potentiële problemen identificeren voordat het incidenten worden: In het dashboard komen waarschuwingen en meldingen naar voren om afwijkingen en mogelijke problemen in een vroeg stadium te identificeren. Hierdoor kun je potentiële incidenten voorkomen en risico’s minimaliseren.

Voorbeeld TimeXtender Monitoring Dashboard in Qlik

Met behulp van dit dashboard wordt het makkelijker om:

  • Te identificeren hoe je je laadproces kan versnellen: Analyseer de gegevens grondig om knelpunten te identificeren en het laadproces te optimaliseren. Verbeter de algehele efficiëntie van je laadproces en verhoog de snelheid van je dataverwerking.
  • Veelvoorkomende fouten te analyseren: Begrijp de aard en frequentie van veelvoorkomende incidenten door analyses. Neem proactieve maatregelen om de impact van dergelijke problemen te verminderen en de betrouwbaarheid van je processen te vergroten.
  • Terugkerende fouten te identificeren: Houd herhaalde fouten bij en implementeer duurzame oplossingen om terugkerende problemen aan te pakken. Minimaliseer de impact van deze fouten op je operationele workflows.
  • Bottlenecks in je laadproces te identificeren en analyseren: Visualiseer en begrijp de knelpunten in je laadketens om je workflow te optimaliseren. Door gericht te analyseren, kun je de efficiëntie van je gegevensstroom maximaliseren.
  • De laatste status van je laadketens na te gaan: Ontvang updates over lopende laadketens en reageer direct op onregelmatigheden of vertragingen. Dit stelt je in staat om proactief in te grijpen en de consistentie van je processen te waarborgen.
  • Inzicht te krijgen in de performance van het laden van specifieke bronnen: Richt je aandacht op de prestaties van kritieke gegevensbronnen. Maak gefundeerde beslissingen om verdere optimalisatie mogelijk te maken en de algehele betrouwbaarheid van je datastromen te waarborgen.

 

Benieuwd naar de mogelijkheden?

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden om het TimeXtender monitoringsdashboard in jouw omgeving te implementeren, neem dan vooral contact met ons op. We gaan graag het gesprek met je aan om te kijken hoe we je verder kunnen helpen. Je kunt contact opnemen via de button hieronder, of maak gelijk een afspraak!

Contact opnemenAfspraak maken

 

 

Geschreven door Calvin Bergkamp
Supportmanager