Power BI in het Magic Quadrant van Gartner

Gartner heeft Microsoft Power BI voor de 10e keer benoemd tot leider in het ‘Magic Quadrant for Business Intelligence and Analytics’. Dit onafhankelijke Amerikaanse onderzoeksbureau doet jaarlijks onderzoek naar de stand van zaken in de BI en Analytics markt. Het Magic Quadrant for BI and Analytics is dan ook een gerespecteerd onderzoek onder leveranciers waar elk jaar naar uitgekeken wordt. De positie van Microsoft Power BI als leider in het Quadrant betekent dan ook wereldwijde erkenning voor Microsoft als een van de grootste spelers in de BI en Analytics markt.

 

Wat maakt een Leider?

Gebruiksgemak, prijsstrategie en snelheid van implementatie zijn volgens Gartner de belangrijkste kwaliteiten van een leider in het Magic Quadrant. Gartner heeft deze kwaliteiten gedefinieerd omdat het koopproces naar BI en Analytics tegenwoordig op een andere manier wordt benaderd. Gartner ziet ook dat dat de BI en Analytics markt snel ontwikkelt, waarbij nieuwe technologieën constant worden geïntroduceerd. Een leider moet kunnen aantonen dat zij verder kijken dan de huidige ontwikkelingen.  Een leider moet een sterke visie hebben om zijn positie als (toekomstige) marktleider te versterken. Door zowel in uitvoering als in visie uit te blinken kan een leverancier, ook in de toekomst, waarde blijven creëren voor de eindgebruiker.

power bi, microsoft, power bi desktop, datavisualisatie, business intelligence, business analytics

 

Waarom Power BI?

Gartner heeft Microsoft Power BI voor de 2e keer achterelkaar als hoogste geplaatst in het onderdeel ‘Completeness of Vision’. Het Gartner Magic Quadrant erkent hiermee de inspanningen van Microsoft om niet alleen nu, maar ook in de toekomst gezien te worden als marktleider in de BI en Analytics markt. Daarnaast heeft Gartner Microsoft Power BI ook bovenaan het Magic Quadrant geplaatst in de volgende onderdelen:

 

Gebruiksvriendelijkheid

Het Gartner Magic Quadrant heeft Microsoft Power BI bovenaan het onderdeel gebruiksvriendelijkheid geplaatst, dit komt met name door de onderzochte klantenreferenties en de actieve gemeenschap. Klantenreferenties geeft Gartner goed zicht in de wensen van de eindgebruikers en de manier waarop eindgebruikers met Microsoft Power BI werken. Gartner prijst Microsoft voor zijn actieve gemeenschap vol met: partners, verkopers en individuele gebruikers. Doordat deze gemeenschap zijn kennis deelt is het voor de eindgebruiker makkelijk om aan benodigde informatie te komen, ook voor het gebruik van complexere analyses.

 

Prijsstrategie

Het Gartner Magic Quadrant benadrukt in het onderzoek dat de prijsstrategie van Microsoft Power BI een neerwaartse druk plaatst op de BI en Analytics markt. Microsoft Power BI is veruit de goedkoopste aanbieder wat resulteert in een laagdrempelig BI en Analytics pakket. Er zijn verschillende  subscription based modellen waaruit je kunt kiezen, Free, Pro en Premium. Voor eigen gebruik kun je makkelijk met Microsoft Power BI Free aan de slag. Wanneer Microsoft Power BI breder in de organisatie in wordt gezet is Power BI Pro nodig, wat tegen een vaste lage prijs per maand te gebruiken is. Premium wordt geïmplementeerd bij grotere organisaties waar tot en met 5.000 gebruikers zijn. Het is ook mogelijk om Power BI, Pro en Premium, toe te voegen aan bestaande Microsoft Office 365 pakketten, zoals Microsoft E5[1] en ELA[2]. Op deze manier kunnen de kosten nog verder worden gedrukt. Gartner erkent in het onderzoek de prijsstrategie van Microsoft en de lage ‘Total Cost of Ownership(TCO)’ van Power BI. De TCO is dan ook een belangrijk onderdeel voor organisaties om te kiezen voor Microsoft Power BI.

 

Snelheid van implementatie

Volgens het Gartner Magic Quadrant is de snelheid van implementatie tegenwoordig een belangrijk onderdeel dat in het koopproces voor BI en Analytics software wordt overwogen. Microsoft Power BI is een laagdrempelige BI en Analytics tool die niet alleen automatische connectoren heeft voor interne systemen zoals, ERP en CRM systemen, maar ook voor externe databronnen zoals bijvoorbeeld Facebook, Google Analytics en MailChimp. Dit zorgt ervoor dat alle benodigde data in Power BI dashboards kan worden gecombineerd.

 

Conclusie

Gartner plaatst Microsoft voor de 10e achtereenvolgende keer als leider in het Magic Quadrant for BI and Analytics. Dit maakt dat Microsoft Power BI je organisatie niet alleen nu kan ondersteunen om je bedrijfsprocessen beter te laten verlopen, maar ook in de toekomst kan helpen met complexere Analytics uitdagingen. Waar je organisatie ook staat, een implementatie van Power BI zal organisaties niet alleen nu, maar ook in toekomst, kunnen blijven ondersteunen om beter onderbouwde beslissingen te nemen.

Lees meer

Bronnen

[1] Office 365 Enterprise

[2] Enterprise License Agreement Program