Wat is een Datastrategie?

datastrategie

De laatste tijd hoor je de term steeds vaker: datastrategie. Maar wat is een datastrategie dan eigenlijk? En wat heb je er aan? Is datastrategie een hype of een noodzakelijke stap in de groei van je bedrijf? In dit blog proberen we je antwoord te geven op de vragen die je nooit durfde te stellen over datastrategieën.

Allereerst: Waarom een datastrategie?

Data is overal. En data speelt een steeds belangrijkere rol in ons dagelijks leven. Het is daarmee voor bedrijven een steeds belangrijker goed geworden, en in veel gevallen een onmisbaar deel van de bedrijfsvoering. Daarbij is data een van de weinige grondstoffen die zich vermeerdert door gebruik. Data genereert data. En juist die toenemende kwantiteit maakt het steeds moeilijker om de écht waardevolle gegevens te onderscheiden van de ‘ruis’. Want met die toename van data neemt ook de hoeveelheid aan niet-relevante data toe. Dit dwingt bedrijven tot het maken van keuzes over welke data ze willen beheren en analyseren. En welke informatie ze in de toekomst nog beschikbaar willen maken. Deze routekaart door je datalandschap kun je samenbrengen in een datastrategie voor je bedrijf.

Dat klinkt logisch. Maar wat is dan een datastrategie?

‘De’ datastrategie bestaat niet. Wat de juiste datastrategie voor jouw bedrijf is hangt af van je beginsituatie, en welk doel met je data wil bereiken. Ook is er een goede kans dat je in je toekomstplannen al rekening hebt gehouden met de mogelijke data-toepassingen in je bedrijfsvoering. In dat geval heb je de eerste stap van je datastrategie eigenlijk al gezet. Maar een datastrategie is meer dan dat. Nieuwe data kan ook de trigger zijn voor het ontstaan van een nieuw verdienmodel, of je nieuwe inzichten geven over bestaande processen. Samengevat is je datastrategie een lange-termijnplan dat beschrijft welke stappen je moet nemen om de voor jouw bedrijf relevante data beschikbaar, beheersbaar en betrouwbaar te maken (niet per se in die volgorde), en hoe je in de toekomst nieuwe datastromen kunt genereren en gebruiken. Want door na te denken over welke data in de toekomst beschikbaar zal komen, kun je je processen nu al voorbereiden op het gebruiken van die data.

OK, maar ik heb nu al mijn data in Excel. Kan ik niet gewoon een kolom toevoegen aan mijn spreadsheet?

In principe wel. En als je dol bent op spreadsheets, handmatige invoer en het opsporen van fouten in formules kun je daar misschien nog een tijd mee vooruit. Maar er kleven natuurlijk wat risico’s aan. Ten eerste is een spreadsheet niet echt een robuuste oplossing, zeker niet als meerdere mensen ermee moeten werken. Daar komt bij dat de mogelijkheden om Excel te voeden met gegevens erg beperkt zijn. En handmatig je gegevens invoeren is ook niet altijd even betrouwbaar (of leuk om te doen). Om nog maar te zwijgen van de mogelijkheid om echt grote hoeveelheden data te verwerken, die data te delen met verschillende gebruikers, en regelmatige analyses en rapportages te genereren op basis ervan. Wanneer is je grens bereikt? Een belangrijke stap in je datastrategie is dan ook bedenken wat je in de toekomst nodig zult hebben. Met die kennis op zak is het makkelijker een keuze te maken binnen de vele technische oplossingen voor data management, -integratie, -opslag en -visualisatie die op de markt voorhanden zijn. Daardoor kun je investeren in wat je echt nodig hebt, in plaats van dure systemen aan te schaffen die hun doel voorbij schieten, of te lang vast te houden aan oplossingen die eigenlijk al niet meer voldoen aan de behoefte.

Een datastrategie, is dat niet meer iets voor multinationals?

Oorspronkelijk wel, maar die hebben er natuurlijk al lang een. Goedbeschouwd is de reden dat bedrijven als Google en Amazon zo enorm succesvol zijn, dat ze al jaren geleden begonnen zijn met nadenken over de mogelijke meerwaarde van data. En dat zijn ze blijven doen, waardoor ze kunnen blijven innoveren. Maar ook als jouw bedrijf niet een van de meest toonaangevende techreuzen ter wereld is kan het toch zinvol zijn om eens na te denken over wat er mogelijk is met data. Van het verbeteren van levertijdinidicaties voor je klantbestellingen tot het opzetten van een compleet nieuw verdienmodel op basis van de data die je vergaart uit je eigen processen: je data is meer waard dan je denkt. Door die data zonder veel moeite beschikbaar te hebben voor alle toekomstige toepassingen zorg je datje die waarde ook echt kan benutten.

Interessant… waar begin ik?

We beginnen bij je huidige situatie. Eerst kijken we waar je nu staat, welke data je gebruikt en nodig hebt, en hoe schaalbaar de oplossingen zijn die je al in huis hebt. Dan komt het leuke deel: bedenken welke mogelijkheden er zijn voor de toekomst. Want jouw data is uniek. Maar waar maakt die het verschil? Wat is er mee mogelijk? Door dit in lijn te brengen met de doelen en plannen van je bedrijf leg je de basis voor een gezonde ontwikkeling van je bedrijfsvoering, met data om dit te ondersteunen en te sturen.

Natuurlijk is het niet voor ieder bedrijf even relevant om compleet datagedreven te werken, maar uiteindelijk zijn er maar weinig bedrijven die geen voordeel zouden hebben bij het goed beheersen van hun data. Je datastrategie moet daarom vooral gericht zijn op jouw specifieke situatie, en jou helpen om de meerwaarde van jouw data te benutten.

Advies?

Bij E-mergo geloven we dat jouw data er is om jouw business te helpen. Dus bedenken we graag samen met jou wat de beste manier is om met je data verder te gaan. Door inspirerende workshops, heldere adviezen, met schaalbare tools voor kleine en grote organisaties. Met een aanpak op de schaal die past bij jouw organisatie maken we samen een datastrategie op maat. Zonder hypes en met de meeste waarde uit je data! Meer weten? Plan dan eens een vrijblijvende (digitale) afspraak in via onze online kalender.

Afspraak inplannen

Geschreven door Louis de Roo
Data Strategy Leader