Power BI Detailhandeldashboard

power bi, winkels, detailhandel, corona, coronavirus, covid, covi19, online verkopen, uitgaven, e-mergo.nl

Het coronavirus tast ons land op vrijwel alle manieren aan, zo ook de detailhandel. Gesloten winkels en een ‘intelligente lockdown’ zorgden in eerste instantie voor een groei in online aankopen en een daling van aankopen in de fysieke winkels. Nu we een aantal maanden verder zijn leek het ons interessant om eens de cijfers in te duiken. Lees in dit blog meer over ons Power BI ‘Detailhandeldashboard’ en ontdek onze bevindingen.

Detailhandel in Nederland

Fysieke winkels

De maand mei was voor veel winkels een maand waarin de omzetten stegen. In vergelijking met het jaar daarvoor is de omzet in de detailhandel in mei gemiddeld met 8,2% gestegen. [1] Dat is de grootste groei sinds 2006. De hoogste stijgingen zien we vooral bij fysieke doe-het-zelf-winkels. Ook meubelzaken, elektronicawinkels en zaken die recreatieartikelen verkopen zagen de omzet groeien in mei. Verder zien we ook dat keukenhandels en vloerspecialisten goed gedraaid hebben.

Je merkt daarbij dat klussen de afgelopen periode de grootste hobby was in ons land. Toch was er niet alleen maar winst voor fysieke winkels. Kleding- en schoenenwinkels in de winkelstraten zagen juist de omzetten dalen. Dit was overigens wel al een stuk minder dan in maart en april wanneer de coronaregels op zijn strengst waren.

Online

Daarnaast is de explosieve omzetgroei van webshops nog steeds opvallend. Tijdens de eerste fase van de (intelligente) lockdown steeg de verkoop tot 350%. Opvallend genoeg was dit voor 14% van de webshopbezoekers de eerste keer dat zij iets online kochten. [2] In mei steeg de online omzet wederom en was het 49,5% hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Op april 2020 na was dit de sterkste omzetstijging sinds de publicatie van internetverkopen in januari 2014. [1]

Wat zie je in het dashboard?

In het dashboard hebben we gebruik gemaakt van de datasets ‘omzetontwikkeling detailhandel’ en ‘omzetontwikkeling internetverkopen’ en dit gevisualiseerd met Power BI.

Het dashboard bevat cijfers over de omzetontwikkeling van de (online) detailhandel (uitgesplitst naar branche volgens de Standaard bedrijfsindeling (SBI 2008) van het CBS). Deze omzetontwikkelingscijfers zijn koopdaggecorrigeerd. Door de maanduitkomsten te schonen voor koopdageffecten kunnen maand op maand ontwikkelingen makkelijker gevolgd worden. Zo kan bijvoorbeeld een omslag in de stijging of daling van de omzet sneller worden vastgesteld dan wanneer er geen koopdagcorrectie zou plaatsvinden. Verder kun je in ons dashboard eenvoudig zien hoe een bepaald bedrijfstak dit jaar heeft gepresteerd ten opzichte van vorig jaar.

De gegevens zijn onder te verdelen naar verschillende groepen bedrijfstakken waaronder:

  • Bouwmarkten;
  • Consumentenelektronica;
  • Detailhandel;
  • Doe-het-zelfartikelen;
  • Drogisterijen;
  • E-commerce;
  • Kledingwinkels;
  • Meubels, woninginrichting algemeen;
  • Multi-channel;
  • Overige huishoudwaren;
  • Recreatieartikelen;
  • Schoenen en lederwaren;
  • Speciaalzaken;
  • Supermarkten;
  • Winkels in non-foodartikelen

Wat zie je in de visualisaties?

Performance tracker: op de eerste sheet “Dashboard” zie je 15 bedrijfstakken met de kleur groen of rood. Groen betekent dat de omzet is toegenomen ten opzichte van vorig jaar, terwijl rood betekent dat de omzet is gedaald ten opzichte van vorig jaar. Op de eerste sheet kun je dus in een oogopslag zien welke bedrijfstakken deze maand beter hebben gepresteerd ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Wanneer je met je muis over de kleurenuitleg gaat zie je hoe de ‘performance tracker’ eruit zou zien over een aantal maanden tijd.

Geclusterd kolomdiagram: door middel van de filter bovenin kun je een bedrijfstak selecteren die je graag wilt analyseren. Is de omzet hoger of lager ten opzichte van een jaar geleden? En wat is het verschil ten opzichte van de vorige maand? Dit kun je gemakkelijk zien door middel van deze visualisatie. Wanneer je er overheen gaat met je muis zie je gelijk het verschil met de maand ervoor.

Lijngrafiek: de lijngrafiek weergeeft qua informatie hetzelfde als het geclusterde kolomdiagram. Het grote verschil is dat je zo de mogelijkheid hebt om verschillende bedrijfstakken met elkaar te vergelijken. Zo kun je zien hoe bijvoorbeeld in 2018 bouwmarkten, drogisterijen en e-commerce ten opzichte van elkaar presteerden of elk ander selectie.

Filtermogelijkheden: we hebben het mogelijk gemaakt om één jaar te selecteren en zelf te bepalen welke maanden naar voren moeten komen in het dashboard. De tekst en visualisatie in de diagram en grafiek veranderen mee met de filterselectie.

 

Detailhandeldashboard

Informatie over het dashboard

Dit dashboard bevat data van het CBS en wordt iedere maand automatisch ververst met behulp van een API koppeling.

Databronnen:

Open het dashboard in een nieuw tabblad

Gratis Power BI Training voor eindgebruikers

Dit dashboard is gemaakt in Power BI op basis van data van het CBS. Wil je meer weten over hoe je Power BI kunt gebruiken? Schrijf je in voor de gratis Power BI Basics Training op 4 augustus. Deze training is volledig online via Microsoft Teams en geschikt voor beginners die nog geen (of weinig) ervaring met Power BI hebben.
MEER INFO & REGISTRATIE

dashboard, analytics, luchtkwaliteit, data, power bi, luchtkwaliteitsindex, e-mergo.nl

power bi, microsoft power bi, power bi logo, e-mergo.nl

Bronnen

Bekijk hier andere dashboards die gerelateerd zijn aan de coronacrisis.