Qlik Insight Bot: AI-powered conversational analytics

qlik insight bot, chatbot, data chatbot, praat met je data, qlik, qlik sense

qlik insight bot,qlik,qlik sense, e-mergo.nl

Qlik heeft op 17 juni de eerste versie van de Qlik Insight Bot (QIB) vrijgegeven. Dit is een langverwachte release waar Qlik klanten al op wachten sinds de aankondiging van de overname van Crunchbot in januari. Met de QIB kan de analytische kracht van Qlik Sense beschikbaar worden gesteld via een slimme chatbot. Gebruikers kunnen hiermee op een snelle en eenvoudige manier inzichten krijgen door vragen te stellen in menselijke taal. Iedereen die gewend is om te chatten (met bijvoorbeeld WhatsApp) kan op deze manier met Qlik Sense werken en meer data gedreven beslissingen nemen. Dit klinkt natuurlijk veelbelovend, maar hoe werkt dit precies en wat kun je er mee in de praktijk? In dit blog lees je alles over de mogelijkheden, integraties, architectuur, technologie, beperkingen en licenties van de Qlik Insight Bot.

Welke vragen kan de Insight Bot beantwoorden?

De QIB kan inzicht geven in belangrijke KPI’s (meetwaarden) door gericht vragen te stellen in menselijke taal. In antwoorden van de bot kunnen automatisch relevante grafieken en aanvullende inzichten getoond worden zoals aanbevelingen, vergelijkingen en zelfs voorspellingen. In onderstaande afbeelding zie je een voorbeeld van een conversatie.

qlik insight bot,qlik, chatbot, data chatbot, qlik chatbot

KPI’s
In de meeste gevallen begint een conversatie met de QIB door een vraag te stellen over een KPI, bijvoorbeeld met de vraag “what are my total sales”? De namen in een KPI worden automatisch herkend en de waarde van de KPI zal als eerste regel in het antwoord genoemd worden. De QIB kan zelf beslissen uit welke Qlik Sense apps (dashboards) de informatie moet worden opgevraagd om de vraag te beantwoorden.

Applicaties
Je kunt de QIB vragen om een lijst van dashboards te tonen met de vraag “show apps”. Het antwoord van de chatbot toont een lijst met dashboards waarbij gefilterd is op basis van de autorisaties van de gebruiker. Door te tikken op een naam wordt het dashboard geselecteerd en kan een vervolgvraag gesteld worden.

Visualisaties
Net als met applicaties kun je de QIB vragen om een lijst van visualisaties uit een dashboard met de vraag “show visualizations”. De namen van visualisaties, die als master items zijn aangemaakt, worden in het antwoord afgebeeld. Door te tikken op een naam wordt de visualisatie afgebeeld door de chatbot. Naast het oproepen van een bestaande visualisatie kun je de QIB vragen om on-the-fly een specifieke grafiek te genereren, bijvoorbeeld met de vraag “show me total sales by category in a pie chart”.


Links naar applicaties en sheets
In elk antwoord wordt automatisch een link naar de bron (het dashboard) vertoond waarin de QIB het antwoord op de vraag heeft gevonden. Wanneer in dit antwoord een grafiek wordt afgebeeld kan de bot automatisch een visualisatie aanmaken in een persoonlijke sheet van dit dashboard. Onder de grafiek wordt in dat geval een link naar de persoonlijke sheet vertoond. Door te klikken op zo’n link wordt de gebruiker automatisch doorgestuurd naar de Qlik Sense Hub en wordt het dashboard of de sheet geopend.

Contextuele informatie over grafieken
Onder een grafiek wordt contextuele informatie afgebeeld met een toelichting op de inhoud van de grafiek. De QIB interpreteert de waarden in een grafiek en zoekt automatisch naar aanvullende inzichten door naar specifieke drivers (dimensies) te kijken die een relatie hebben met de KPI die in de grafiek wordt afgebeeld. Met behulp van Natural Language Generation worden de gevonden inzichten in menselijke taal onder de grafiek afgebeeld in het antwoord.

Aanbevelingen
In een antwoord op een vraag over een KPI toont de QIB automatisch aanbevelingen voor vervolgvragen in de vorm van knoppen. Als je bijvoorbeeld een vraag stelt over de totale omzet kan de QIB een aanbeveling doen voor het vergelijken van de omzet in relatieve periodes, zoals huidig jaar versus vorig jaar. Door te klikken op een aanbeveling wordt de vervolgvraag gesteld en verschijnt het antwoord op het scherm.

Filters instellen
Na het stellen van een vraag over een KPI kun je eenvoudig filters toepassen door te vragen naar een specifieke dimensiewaarde, bijvoorbeeld met de vraag “select Retail”. Een andere manier van filteren is vragen naar een top x voor een specifieke dimensie, bijvoorbeeld met de vraag “show me the top 3 stores”. Een vraag met een filter wordt automatisch door de QIB beantwoord in de context van de vorige vraag die je hebt gesteld.

Vergelijkende analyses
Je kunt de QIB vragen om twee verschillende dimensiewaarden met elkaar te vergelijken, bijvoorbeeld met vraag “compare Retail with Wholesale”. Net als bij filters wordt dit type vraag automatisch beantwoord in de context van je vorige vraag. Voor vergelijkingen van relatieve periodes zijn er speciale steekwoorden die je kunt gebruiken, zoals “YoY” (huidig jaar versus vorig jaar) en “MoM” (huidige maand versus vorige maand).

Voorspellende analyses
De QIB is zelfs in staat om de forecast voor een KPI te berekenen voor de komende periode, bijvoorbeeld met de vraag “predict total sales fort the next 6 months”. Het antwoord is een berekende waarde met daarbij een toelichting in menselijke taal.

Notificaties instellen
Je kunt de QIB vragen om een notificatie te sturen als een KPI een bepaalde grenswaarde overschrijdt, bijvoorbeeld met de vraag “alert me when total sales reach 1M”. De QIB zal dan vragen of de notificatie eenmalig of terugkerend moet worden ingesteld.

 

Integraties

Slack

Slack

Microsoft Teams

Microsoft Teams

Alexa

Alexa

Skype

Skype

SalesForce Chat

SalesForce Chat

De nieuwe interface van de QIB kan beschikbaar gesteld worden binnen de Qlik Sense Hub. In dat geval kan de gebruiker ervoor kiezen om de chatinterface van de QIB te starten, of om de standaard user interface te gebruiken. Naast de Qlik integratie zijn er verschillende opties om de QIB te integreren in externe webapplicaties, zoals online collaboration platforms. Standaard biedt de QIB een aantal services voor integraties met Slack, Salesforce, Microsoft Teams en Skype for Business. Een integratie met Amazon Alexa voor spraakgestuurde interactie met de QIB behoort ook tot de mogelijkheden.

AI-technologie

Een aantal services van de QIB maken gebruik van moderne AI-technologie, waaronder Machine Learning (ML), Natural Language Processing (NLP) en Natural Language Generation (NLG).

Bekijk hier een toelichting van deze technieken

Machine Learning
Machine Learning is de technologie waarbij algoritmes worden getraind om input te verwerken, te interpreteren en output te genereren zonder tussenkomst van de mens. De QIB kan gezien worden als een algoritme dat getraind moet worden om vragen in menselijk taal te begrijpen en te kunnen beantwoorden. Het mooie van deze technologie is dat de bot hierdoor zelflerend is en daardoor “slimmer” wordt naarmate er meer vragen worden gesteld.

Natural Language Processing
Natural Language Processing (NLP) is het verwerken en omzetten van tekst in gestructureerde data. De NLP-service van de QIB verwerkt de vragen die door de Request Engine worden doorgestuurd. Bij dit proces wordt tekst opgeschoond (door het verwijderen van overbodige tekens en spaties), gefilterd op de aanwezigheid van meetwaarden en dimensies en uiteindelijk omgezet in gestructureerde data. Deze data worden vervolgens als queries doorgestuurd naar Qlik Sense Engine API.

Natural Language Generation
Natural Language Generation (NLG) is het genereren van menselijke taal op basis van gestructureerde data. De NLG-service van de QIB vertaalt de respons van de Qlik Sense Engine API naar een antwoord in menselijke taal. De antwoorden worden door de NLG-sevice teruggestuurd naar de Request Engine en vandaar doorgestuurd naar de gebruiker.

Architectuur

Zoals dat bij veel AI-gedreven software het geval is, ziet de voorkant van de QIB er heel eenvoudig uit. De intuïtieve user interface van de QIB kan bijna iedereen gebruiken zonder enige vorm van training. De achterkant van de oplossing steekt daarentegen behoorlijk complex in elkaar. De architectuur bestaat uit verschillende servercomponenten (services), waarvan een aantal op het Windows platform draaien. Deze services zijn verantwoordelijk voor de user interface en de integraties met externe webapplicaties. Daarnaast zijn er ook een aantal services die op het Linux platform draaien. Deze zijn verantwoordelijk voor het verwerken en interpreteren van tekst, het genereren van aanbevelingen en het genereren van inzichten in menselijke taal. De services voor het Linux platform hebben een container architectuur waardoor zij uiterst schaalbaar zijn en zowel on-premise als in de cloud gedeployed kunnen worden.

qlik insight bot, chatbot, data chatbot, praat met je data, qlik, qlik sense, qlik insight bot architectuur

Configuratie van het systeem
De QIB heeft een eigen management portal om het systeem te configureren en te beheren. In de management portal stel je in welke Qlik Sense apps via de QIB beschikbaar worden gesteld, welke gebruikers de QIB kunnen gebruiken en wat hun autorisaties zijn.

Om de QIB te trainen is het noodzakelijk om de metadata van Qlik Sense apps in de management portal te uploaden. De tags van master items spelen hierbij een belangrijke rol. Om optimaal gebruik te maken van de mogelijkheden van de QIB is het dus belangrijk dat de master items in Qlik Sense apps worden voorzien van specifieke tags. Daarnaast is het mogelijk om tags aan master items te koppelen in de management portal, bijvoorbeeld voor het vastleggen van aliassen voor meetwaarde en dimensies. Op basis van de tags wordt er een index opgebouwd die door de QIB wordt gebruikt bij het opzoeken van meetwaarden, dimensies en visualisaties. Het verversen van deze metadata kun je schedulen in de management portal, zodat de index van de QIB in sync blijft met de content uit de Qlik Sense apps. Ook het trainen van de QIB is een proces dat je kunt schedulen in de management portal. Verder kun je in de management portal regels instellen voor het beïnvloeden van de antwoorden die door de QIB worden gegenereerd. Zo kun je bijvoorbeeld mappings vastleggen tussen dimensies en meetwaarden, welke worden gebruikt bij het genereren van contextuele inzichten bij grafieken.

Beperkingen

De huidige versie van de QIB werkt alleen in de Engelse taal. De QIB kan alleen gebruikt worden in combinatie met Qlik Sense for Windows vanaf de April 2019 release.

Licentie

Om de QIB te gebruiken is een aanvullende licentie nodig. De licentie voor de QIB is een zogenaamde site-licentie en dat betekent dat alle gebruikers van een site (omgeving) er gebruik van kunnen maken. De licentie kan alleen in abonnementsvorm (subscription) aangeschaft worden.

 

Meer weten?

Wil je meer weten over de Qlik Insight Bot, bekijk dan de uitgebreide product tour, neem contact op of plan een afspraak in via de online kalender om de mogelijkheden te bespreken.

Bekijk de video  Contact opnemen    (Digitale) Afspraak

 

Geschreven door Steven Samuels Brusse,
Senior Qlik consultant