Gebrek aan Data Literacy nog steeds grote verliespost voor bedrijven

Qlik, data literacy, qlik sense, data literacy project, datadriven , datagedreven werken

Voor ons als data-enthousiastelingen is het misschien moeilijk voor te stellen, maar uit een nieuw rapport van The Data Literacy Project blijkt dat gebrek aan data literacy een van de grootste verliesposten is voor bedrijven. In dit blog lees je meer over het rapport en het belang van data literacy.

The Human impact of Data Literacy

76% Van de top zakelijke beslissers heeft weinig vertrouwen in hun vermogen om data te lezen, te analyseren en te discussiëren

The Human Impact of Data Literacy

Wanneer je het over data literacy hebt, dan heb je het over het vermogen om data te interpreteren en er beslissingen op te baseren. Een vaardigheid die van grote waarde is voor een bedrijf. Uit het rapport ‘The Human impact of Data Literacy’ door The Data Literacy Project blijkt echter dat slechts 32 % van zakelijke beslissers aangeven dat ze in staat zijn waarde te halen uit de beschikbare data, en slechts 27% geeft aan dat ze in staat zijn beslissingen te nemen op basis van hun data. Zorgwekkende cijfers, want het betekent dat het overgrote deel van de beslissers in de zakelijke wereld dus beslissingen baseert op niet-feitelijke factoren (onderbuikgevoel) en erger nog: dat ze geen aantoonbare meerwaarde zien in de data die ze beschikbaar hebben.

60 – 73% Van alle bedrijfsdata wordt nooit geanalyseerd

– The Human Impact of Data Literacy

Als we daarnaast dan zien dat 60 tot 73% van alle bedrijfsdata helemaal nooit geanalyseerd wordt, ga je je afvragen wat we met zijn allen dan verkeerd doen. Bekijken we de verkeerde data? Of snappen onze managers niet waar ze naar moeten kijken? Misschien leggen we ze het wel niet goed genoeg uit, of zijn we naar de verkeerde data aan het kijken? Een gemiste kans, hoe dan ook, want bij die bedrijven die leiden met data ligt de nettowaarde doorgaans 3-5% hoger.

Data is een goudmijn

Qlik, data literacy, qlik sense, data literacy project, datadriven , datagedreven werkenData is een potentiële goudmijn. Maar niet een die je makkelijk kunt ontginnen, zo blijkt. Want niet alleen de managers vormen een bottleneck: op medewerkersniveau geeft slechts 21% aan dat ze vertrouwen hebben in hun eigen vermogen data te interpreteren en ermee te werken. En ook bij die bedrijven die het tot hun missie maken om datagedreven te gaan werken is dat niet zomaar een garantie voor succes. Vertrouwen in de kwaliteit van data is in het algemeen laag, en slechts 37% van de medewerkers geeft aan dat ze hun beslissingen meer vertrouwen als die op data gebaseerd zijn. Sterker nog: bijna de helft van de medewerkers geeft aan dat ze hun beslissingen in eerste instantie baseren op onderbuikgevoel.

Bedrijven werken dus voornamelijk op gevoel. En driekwart van de medewerkers geeft aan dat ze zich overweldigd voelen of ongelukkig zijn met de hoeveelheid data. Zo erg zelfs, dat ze gemiddeld ruim een uur per week verliezen aan het ontwijken of vermijden van data-gerelateerde werkzaamheden.

Data is overal. En soms is het zo veel dat je er bijna in verzuipt. Dat wisten we bij E-mergo natuurlijk al een tijdje. Maar we zijn er ook van overtuigd dat data geen probleem is maar een kans. Een potentiële goudmijn voor wie zijn data goed kan beheersen.

Er is geen gebrek aan data, er is een gebrek aan interpretatie

Op technisch gebied zijn de oplossingen al jaren voorhanden, en al bij veel van onze klanten succesvol geïntroduceerd. Maar waar blijft dan die enorme meerwaarde? Die oplossing ligt uiteindelijk niet in de techniek, maar in het vermogen ermee te werken. Data hebben is één ding, de data begrijpen weer een ander. En hier zien we de verschillen groter worden. De eeuwige Excel-lijstjes, de eindeloze rapportages die doorgespit moeten worden op zoek naar dat ene verschilletje. Er is geen gebrek aan data, er is een gebrek aan interpretatie. Veel bedrijven stoppen wanneer de data overeenkomt met wat ze zien in de werkelijkheid. Maar een weergave van de werkelijkheid is nog steeds niet meer dan dat. Het gaat erom hoe je die weergave gebruikt om inzichten te genereren waar je vervolgens iets mee kunt. Niet door eindeloze lijstjes heen ploegen, maar definiëren waar je naar zoekt en de tool dit laten opzoeken. Geen oeverloze rapportages, maar heldere KPI’s waar je daadwerkelijk op kunt sturen. En natuurlijk zorg je voor datavisualisaties die je inzicht geven in wat je wilt weten in plaats van een zoekplaatje leveren.

Het klinkt zo makkelijk, maar data verduidelijken is misschien nog wel moeilijker dan data beschikbaar maken. Een beetje zoals aardolie: als je op de goeie plek begint te graven vind je misschien wel olie. Maar voordat je op die olie een auto kunt laten rijden zul je aardig wat bewerkingen moeten uitvoeren voordat de motor er een beetje op wil lopen. De medewerkers van je bedrijf bedelven onder data is aantoonbaar contraproductief. Maar geef die medewerkers de goede trainingen, tools en visualisaties, en opeens zie je de processen in je bedrijf verbeteren, je kosten en leegloop verminderen en je winst verhogen.

Aan de slag met Data Literacy

Qlik, data literacy, qlik sense, data literacy project, datadriven , datagedreven werken

Nieuwe technologieën op het gebied van data en analytics duiken steeds sneller op. Hierdoor komt steeds meer data beschikbaar voor medewerkers in allerlei afdelingen. Het goed kunnen interpreteren hiervan om zo waarde eruit te kunnen halen wordt dus steeds belangrijker. Het is daarom belangrijk dat je als bedrijf niet verder achter gaat lopen en een start gaat maken met het ontwikkelen van data literacy binnen de organisatie. E-mergo kan hierbij ondersteuning bieden in de vorm van data literacy workshops, trainingen en hulp op het gebied van een datastrategie. Plan een afspraak met ons in via onderstaande knop om te sparren over de mogelijkheden om data literacy te verbeteren. Wil je meer weten over het onderzoek? Download hieronder het volledige rapport.

 

Plan een (online) afspraak in

 

Dit blog is geschreven door Louis de Roo
Data Strategy Leader bij E-mergo