Zes redenen om je Qlik SaaS omgeving proactief te laten beheren

Sinds het introduceren van Qlik SaaS kiest Qlik er steeds vaker voor om nieuwe functionaliteiten alleen daar te introduceren. Wij merken dat dit er bij veel bedrijven voor zorgt dat ze ervoor kiezen om van hun “Client-managed” omgeving over te stappen naar de nieuwe Qlik SaaS omgeving. Voor deze nieuwe Qlik SaaS omgeving kan het van toegevoegde waarde zijn om deze te laten beheren door een externe partij. In dit blog geeft supportmanager Calvin Bergkamp je de zes voornaamste redenen waarom je het actief beheren van je Qlik SaaS omgeving dit jaar bovenaan je prioriteitenlijst moet zetten.

 

#1 Selfservice BI beheren

Qlik SaaS zet zich, nog meer dan haar voorganger, in op selfservice BI. Dit houdt in dat eindgebruikers steeds meer zelf aan de slag gaan met de beschikbare data. Ze kunnen deze zelf gebruiken om inzichten of rapporten te creëren en te delen. Dit is van grote waarde, maar wanneer de omgeving niet goed wordt beheerd, wordt de omgeving juist onoverzichtelijk. Het is belangrijk om de omgeving zo ‘schoon’ mogelijk te houden, om de voordelen van de nieuwe functionaliteiten te maximaliseren. Een supportafdeling kan je organisatie helpen met het beheren van alle objecten die door eindgebruikers zijn aangemaakt, zodat je alleen ziet wat je wilt zien.

 

#2 Gefaalde reloads onderzoeken

Apps die verkeerde of gedateerde data tonen is één van de voornaamste frustraties binnen de BI. Deze frustraties komen helaas vaker voor dan gewenst. Dit komt bijvoorbeeld voor als er een foutmelding wordt gegenereerd in het script wanneer er geen verbinding kan worden gemaakt met de bron of als de brondata is aangepast.

Wanneer dit het geval is, wil je dit zo snel mogelijk opgelost zien worden en een supportafdeling helpt je hierbij. Zij nemen de verantwoordelijkheid op zich om zo snel mogelijk te zorgen dat het dashboard weer up-to-date is. Zij analyseren het probleem en zetten zo snel mogelijk vervolgacties in gang, zodat jouw nieuwe data snel inzichtelijk is.

 

#3 Kwaliteitseisen stellen

Het oplossen van data gerelateerde issues is één ding, maar het voorkomen van deze issues heeft de voorkeur en dat wil je natuurlijk graag bereiken.

Wij zijn ervan overtuigd dat apps aan bepaalde kwaliteitseisen moeten voldoen voordat ze in productie worden genomen. Een supportafdeling stelt deze kwaliteitseisen samen met jou op, en handhaaft hierop zodat iedere nieuwe app of update van een bestaande app voldoet aan de gestelde eisen.

Bij het opstellen van deze eisen kijken ze overigens niet alleen naar het voorkomen van issues met betrekking tot de data, maar ook naar het gebruiksgemak en de efficiëntie van het dashboard. In Qlik SaaS kun je nog beter de prestaties van je app monitoren en ervoor zorgen dat trage dashboards verleden tijd zijn.

 

#4 Ontwikkelproces

In tegenstelling tot Qlik Sense Enterprise zet je bij Qlik SaaS je hele ontwikkelproces op één omgeving. Wanneer je dit goed uitvoert, worden je processen efficiënter en overzichtelijker, maar wanneer er niet op dit proces wordt toegezien, loop je het risico dat de omgeving een zooitje wordt. Om dit te voorkomen zul je processen moeten inrichten om je apps op de juiste plaatsen te zetten. Een supportafdeling helpt je bij het beheren van je versies en het doorzetten van nieuw ontwikkelde apps naar productie wanneer deze daar klaar voor zijn.

 

#5 Nieuwe functionaliteiten ondersteunen

Qlik SaaS heeft de ‘Application Automation’ functionaliteit geïntroduceerd. Met deze functionaliteit bouw je geautomatiseerde analyse- en gegevensworkflows. Je voert hiermee basisprocessen uit zoals het ontvangen van data, het exporteren van data of het verzenden van een e-mail. Het is ook mogelijk om geavanceerde processen te maken zoals het vergelijken van je gegevens of het gebruiken van webhooks. Gebruikers gebruiken naast standaard automations die Qlik aanbiedt, ook hun zelfgemaakte automations. Een supportafdeling ondersteunt je door de gemaakte automations te beheren, maar ook door ervaringen te delen en mee te denken over nieuwe automations.

 

#6 Proactieve monitoring

Naast het reageren op vragen en issues die binnenkomen vanuit jouw Qlik SaaS omgeving, controleert een supportafdeling ook proactief de omgeving op performance en groei. Als een app te groot wordt, zou deze niet meer in de standaard tier van Qlik vallen. Om te voorkomen dat je te veel gaat betalen stellen zij je, voordat de wijzigingen doorgevoerd worden, op de hoogte van de veranderingen. Ditzelfde geldt voor het gebruik van je analyzer en capacity licenties en de gestarte automatiseringen, die tot en met 5000 automatiseringen gratis blijft.

 

Benieuwd naar de mogelijkheden?

Komen bovenstaande situaties je bekend voor en ben je benieuwd naar de mogelijkheden, neem dan contact met ons op. We gaan graag het gesprek met je aan om te kijken hoe we je verder kunnen helpen. Je kunt contact opnemen via de button hieronder, of maak gelijk een afspraak!

Contact opnemenAfspraak maken

 

 

Geschreven door Calvin Bergkamp
Supportmanager